Karakter koji izdržava test
Želim da se fokusiramo na jednu reč: ISTRAJNOST. Nije veoma popularna - niti lako razumljiva. Ipak, verujem da živimo u vremenima kada je sve važnije da razumemo šta znači reč ISTRAJATI.
King Džejms verzija Biblije je prevedena pre 300 godina, i značenje nekih engleskih reči se promenilo. Normalno, King Džemjs verzija koristi reč strpljenje, gde bi smo mi danas koristili reč istrajnost. I gde bismo mi govorili o strpljenju, King Džejms verzija koristi reč dugotrpljenje. Strpljenje (ili dugotrpljenje) je voljnost da se nosimo sa iritantnim ljudima, situacijama i okolnostima bez "pucanja" (ljutnje) - ostati miran i ne gubiti kontrolu. Ovo je veoma vredna hrišćanska vrlina. Svestan sam da bih i ja mogao češće da je upražnjavam. No, kada King Džejms verzija koristi reč strpljenje, moderni ekvivalent je istrajnost ili izdržljivost - to su reči koje se koriste u većini modernih prevoda Biblije. Oblik glagola koji se obično koristi u King Džejms prevodu je "istrajati".
Koristićemo dva teksta kako bi se upoznali sa ovom temom: Matej 24 i Marko 13. Oba poglavlja predstavljaju proročki pregled dat od strane Isusa na Maslinskoj gori, o situaciji koja će nastati u svetu tik pred Njegov povratak. Mnoge stvari o kojima je govorio vidimo veoma jasno u svetu danas. Moja namera ovde, ipak nije da istražujem proročka tumačenja, već da se fokusiram na jednu karakteristiku za koju je Isus rekao da će nam biti potrebna da bi izdržali kroz dane kao što su ovi.
"I što će se bezakonje umnožiti, ohladneće ljubav kod većine. Ali koji izdrži do kraja, taj će se spasti." (Matej 24:12-13 DS)
Primetite da postoji direktna veza između bezakonja i manjka ljubavi. Kada ljudi postaju bezakonici, postaju bez - ljubavi. Često mislimo o ljubavi kao o nečemu slobodnom i spontanom, što ne zahteva nikakve zakone i disciplinu. To nije tačno. Ljubav i disciplina idu ruku pod ruku. Kada se disciplina i zakon slome, ljubav postaje hladna. Reč za ljubav u 12. stihu je agape, što se esencijalno odnosi na ljubav hrišćana. Isus ne govori o ljubavi u svetu koja zahladnjuje, već o hrišćanskoj ljubavi koja postaje hladna.
Usred ove teške turobne klime - obilje bezakonja i ljubav koja postaje hladna - Isus govori: "Ali koji izdrži do kraja, taj će se spasti." Morate izdržati do kraja. Originalni grčki govori: "Onaj koji bude izdržao do kraja, taj će biti spašen."
U Marku 13, primetićete da se ovo upozorenje ponavlja:
"Predaće brat brata na smrt i otac dete svoje, deca će ustati na roditelje i pobiće ih. Svi će mrziti na vas zbog moga imena. Ali koji izdrži do kraja, taj će se spasti." (Marko 13:12-13 DS)
Ovo je veoma mračna slika o stepenu izdaje i nelojalnosti koja je raširena čak i u porodičnim odnosima, takođe, i o mržnji svih ljudi prema hrišćanima. I onda se isto ponavlja: izdržati. Moramo se održati. Ponekad "održati se" znači uraditi sve što Bog želi da uradiš - i to može biti punovremeni posao.
Sreo sam švedskog misionara koji je radio u Francuskoj mnogo godina. I on mi je rekao da je posetio zatvor u blizini Mareseljea na jugu Francuske gde su francuski Hugenoti (protestanti tog vremena) bili zatvoreni zbog svoje vere. Mnogi od njih su otišli u tamnicu i da nisu živi izašli. Misionar je govorio o jednom zatvoreniku koji je urezao u kamenu tamnice jednu jedinu reč: resister - francuska reč za odupreti se. To je bila poruka koju je jedan vernik ostavio onima koji će tek doći. Odupreti se! Ne predati se! Održati se! Izdržati! Verujem da su to reči koje nam Bog govori danas. Molim se da Bog, kroz svoju Reč, stavi čelik u tvoju dušu i da ti da jak duhovni oslonac, ako ga već nemaš.
Plod nevolje
Sada, hajde da razmotrimo neke veoma jednostavne principe o tome kako da negujemo istrajnost.
"Pošto smo se, dakle, opravdali verom, imamo mir s Bogom kroz Gospoda svoga Isusa Hrista, kroz kojega smo našli pristup u ovu blagodat u kojoj stojimo, i hvalimo se nadom na slavu Božju." (Rimljanima 5:1-2 DS)
Radujemo se zbog onoga što nam predstoji u budućnosti. No, Pavle ide dalje govoreći da ne samo da se radujemo u svetloj budućnosti, već da se radujemo u onome što nam sadašnjost donosi, iako se to veoma razlikuje.
"Ne samo, pak, to nego se hvalimo [eng. slavimo u] i nevoljama, znajući da nevolja trpljenje gradi; A trpljenje iskustvo, a iskustvo nadanje." (Rimljanima 5:3-4 RDK)
Gde se u trećem stihu koristi reč "slaviti", ista reč kao što je korišćena u grčkom znači "radovati se", "hvaliti" ili "oduševiti se". A zašto bismo bili oduševljeni u nevoljama? Zbog onog šta nevolja za nas čini. Verzija Nove Američke Standardne Biblije kaže: "Nevolja donosi istrajnost, a istrajnost prekaljenost, i prekaljenost, nadu." Istrajnost proizvodi prekaljenost u nama. Ovo je "srce" istrajnosti - karakter koji izdržava test.
Pogledajte sada peti stih: "A nadanje neće se osramotiti, jer se ljubav Božija izli u srca naša Duhom Svetim koji je dat nama." (RDK)
Ovde vidimo da je ljubav stvar karaktera. U suštini, mi se suočavamo sa oblikovanjem našeg karaktera.
Radujemo se (hvalimo, slavimo ili smo oduševljeni) u nevolji zato što je nevolja jedina stvar koja donosi istrajnost. I istrajnost donosi prekaljenost. Znam ljude sa kojima sam živeo, delio teškoće, protivljenja, lažna prikazivanja, nesporazume - čak i nesporazume između nas samih. Ali danas, za mene, njihov karakter je prekaljen; znam da mogu da im verujem. U sredini gde vlada izdaja i bezakonje, želim da znam kome mogu da verujem.
Pre svega, želim biti siguran da se meni samom može verovati. Savršeno sam svestan svakodnevnih pritisaka da služimo sebi na štetu drugih. Međutim, ja bih bio vrlo posramljen, ako bi me pritisak mogao naterati da budem neveran ili nelojalan onima kojima sam se obavezao u telu Hristovom.
Hajde sada da pogledamo prvo poglavlje Kološanima:
"Toga radi i mi od onog dana kako čusmo ne prestajemo za vas moliti se Bogu i iskati da se ispunite poznanjem volje Njegove u svakoj premudrosti i razumu duhovnom, da živite pristojno Bogu na svako ugađanje i u svakom dobrom delu da budete plodni, i da rastete u poznanju Božijem, jačajući svakom snagom po sili slave Njegove, i u svakom trpljenju i dugom podnošenju s radošću." (Kološanima 1:9-11 RDK)
Nije li to predivno da Bog želi da budeš ispunjen poznanjem Njegove volje u svakoj mudrosti i duhovnom razumevanju? Gde Pavle kaže "da živite pristojno Bogu", imajte na umu da kada se ispunimo poznanjem Božije volje, to će svakako uticati na način na koji živimo. To će čak uticati i na način na koji se nosimo sa nesrećama. Jedno je podnositi (patiti) dugo; a drugo je podnositi dugo sa radošću. Potrebno je istrajnosti i snage za to. Strpljenje i istrajnost su znaci snage i zrelosti; to nisu obeležja slabosti.
Jedna od postojanih tema u poslanici Jevrejima je opasnost od povratka na ispovedanje vere u Hrista. Postoje pet različitih odlomka u Jevrejima koji nas upozoravaju od opasnosti povratka nazad i to su neke od najsvečanijih reči u Pismu. Zato, jedna od ključnih reči koju Jevrejima naglašava je reč koju ovde razmatramo: istrajnost.
"Mi želimo da svaki od vas pokaže takvu revnost, da bi se nadanje do kraja potpuno održalo, tako da ne budete leni, nego da se ugledate na one koji verom i postojanošću nasleđuju obećanja." (Jevrejima 6:11-12 LB)
Vera i postojanost. Neki ljudi će vam reći da je sve što je potrebno da bi se ispunilo Božije obećanje je samo vera. No, to nije istina. Potrebna vam je i vera i istrajnost. Potrebno je imati obe ove stvari.
"Ne napuštajte, dakle, to svoje pouzdanje, za koje je vezana velika nagrada. Jer vam je potrebno ustrajanje da biste, pošto Božju volju izvršite, primili ono što vam je obećano." (Jevrejima 10:35-36 LB)
Reč pouzdanje znači da imate slobodu govora. Možete govoriti hrabro o Isusu - o tome šta je učinio za vas, i onome šta će učiniti. Ispunili ste Božiju volju, ali još uvek niste primili obećano. Šta vam je potrebno? Istrajnost. Morate se održati od tačke kada ispunjavate Božiju volju, tj. čuli obećanje, pa do tačke da se to obećanje ispuni. Neki ljudi čine Božiju volju i objavljuju obećanje, ali ne istrajavaju. Onda kažu da nije upalilo. Dakle, neće vam uspeti bez istrajnosti. Potrebna vam je i vera i istrajnost.
To je dugi maraton
Čitamo u Jevrejima:
"Zato, dakle, i mi imajući oko sebe toliku gomilu svedoka, da odbacimo svako breme i greh koji je za nas prionuo, i s trpljenjem da trčimo u bitku koja nam je određena." (Jevrejima 12:1 RDK)
Ovde Pavle naglašava suštinu Olimpijskih igra, kao trku koja treba biti istrčana do kraja. Na cilju je gomila gledalaca koji čekaju da vide ko će pobediti. Ova gomila posmatrača su svi veliki sveci Starog zaveta koji su završili svoj put i čekajući tamo, spremni su da nas razvesele sa nebeskog balkona.
Gde pisac govori, da "odbacimo svako breme", tu moramo misliti na uslove trke. Trkač prazni svoje džepove i nosi najlakšu, najelastičniju odeću koju može. Ne nosi sa sobom ni najmanji nepotreban delić težine. Moramo zapamtiti da neke stvari nisu greh, ali su tereti koji nas mogu vući i sputavati. Oni iscrpljuju vašu snagu i mame vas da im posvećujete više pažnje nego što zaslužuju. Zapamtite, to nije sprint, već duga i spora trka. Karakteristika koja se tu traži je istrajnost. Mnogi ljudi započinju hrišćanski život kao da je kratka trka, malo posle stanu dahću pored staze; završili su a nisu ni započeli trku.
"Opet videh pod suncem da nije do brzih trka, ni rat do hrabrih..." (Propovednik 9:11 RDK)
Dakle, ne radi se tu u brzini ili snazi, već se tu traži istrajnost:
"Za samu radost smatrajte, braćo moja, kad padate u različne napasti, jer znate da kušanje vaše vere gradi trpljenje. A trpljenje neka ima savršeno delo, da budete savršeni i bez mane i bez ikakva nedostatka." (Jakovljeva 1:2-4 DS)
Da li smatrate za radost kada upadnete u različita iskušenja? Pa, potrebno je da smatrate. Potrebno je da i ja smatram. Potrebno je da slavim Boga što me smatra vrednim iskušenja i veruje mi dovoljno da dozvoli da budem kušan.
Imajte na umu da je iskušenje za vaše dobro. Jakov kaže - ako izdržite - ako prođete test - to će sigurno oblikovati svaki deo vašeg karaktera i ličnosti. Ne odustajte prebrzo. Test će vas načiniti kompletnim, celovitim hrišćaninom. Neće postojati delovi vaše ličnosti sa kojima se niste obračunali.
Jedan od najvećih testova koji zaista ispituje naš karakter je test bliskog, predanog zajedništva - kao što je mala grupa ljudi sa kojima se sastajete svake nedelje i delite svoj život sa njima. Nakon kratkog vremena, postaje vam neprijatno jasno da postoje neki delovi vaših života sa kojima se niste obračunali. Shvatate da kada niste bliski sa ljudima ili previše intimni možete da ih nekako prikrijete. No, kada ste iz nedelje u nedelju izloženi regularnom, intimnom i bliskom zajedništvu, onda, ili ćete se povući ili ispraviti svoj život.
Moj prijatelj Bob Mamford je jednom rekao: "Uvek pretpostavljam da postoje deset oblasti u mom karakteru koje trebaju da budu ispravljene."
Verovatno biste mogli da se sami pozabavite sa šest. No, za ostale četiri će biti potrebni drugi ljudi koji će vam pokazati prstom na njih. Ako ne otkrijem sebe drugima, mogu varati sebe o nekim delovima svog karaktera. Međutim, iskreno zajedništvo mi ne može priuštiti dovoljno prilika da varam samog sebe. Neko je jednom rekao da je zajedništvo "skidanje krova i padanje zidova". Ne smeta nam da skinemo krov, jer Bog svakako vidi kroz njega. Međutim, šta je sa rušenjem zidova i dozvoljavanjem da nas drugi ljudi vide?
Ne postoji veći test našeg hrišćanskog karaktera od bliskog zajedništva, razmišljajte o ovim stihovima i tražite od Gospoda da vam pomogne da izgradite postojan - istrajan karakter.
* Uvodnik - Uredništvo
* Hristov sudski presto (1) - Oswald J. Smith
* Uzrastanje za spasenje - Zoran Tornjanski
* Karakter koji izdržava test - Derek Prince
* Idolopoklonstvo - William Barclay
* Slavljenje otvara vrata blagoslovima - Friedrich Schoenemann
* misaone refleksije
* Smešna strana